Je dier ondersteunen in het najaar

Gepubliceerd op 9 september 2019 om 13:00

De zomer komt ten einde en het nieuwe seizoen gaat bijna van start: de herfst.
Een periode dat het kouder wordt en je dier zich klaar maakt voor de winter. Hoe kan je je dier ondersteunen in het najaar?

Weerstandsdip

In het najaar gaat er een heel proces aan de gang in het lichaam van je dier. Zo zal je merken dat de vacht anders aanvoelt en je dier misschien minder gaat eten. Dit is helemaal niet zo gek, want van nature vasten dieren in de herfst en winter periode.
Sommige dieren hebben in deze tijd van het jaar last van lusteloosheid, gebrekkige weerstand, gesnotter of vieze ogen. Dit kan een teken zijn dat je dier last heeft van een weerstandsdip!
De wisseling tussen seizoenen kunnen dus een negatieve invloed hebben op de weerstand van je dier. Daarnaast zijn er andere factoren die dit kunnen veroorzaken, zoals: chemische vlooien- en teken middelen, vaccinaties, ontwormingen, operaties, medicatiegebruik, te weinig activiteiten ondernemen, maar ook stress door een verhuizing, het verlies van een maatje of gezinslid of juist stress doordat er een maatje bij gekomen is.

Hoe kan je je dier in deze periode nou zo goed mogelijk ondersteunen?

• Begin bij de basis:
    Zorg voor gezonde voeding, die bij de diersoort hoort. Het immuunsysteem begint in de darmen, dus de juiste voeding is essentieel! Wanneer de darmgezondheid niet optimaal is, kan je er dus vanuit gaan dat het immuunsysteem ook niet goed kan werken.
  • Zorg ervoor dat je dier 2x per jaar een reinigingskuur krijgen, in het voor- en najaar. Dit helpt je dier makkelijker om te schakelen naar het nieuwe seizoen èn het ruimt o.a. restproducten van chemische medicatie, vlooien- en tekenmiddelen, vaccinaties die opgestapeld in het lichaam zitten, op. Zo kan je dier het nieuwe seizoen beginnen met een schoon lichaam.
  • Het geven van extra voedingsstoffen tijdens de seizoenswissel, met name in het najaar en de winter, is zinvol.

Het toedienen van een vitamine/mineralen complex verhoogt de weerstand en zorgt ervoor dat het immuunsysteem geactiveerd wordt, in veel gevallen dus een goede basis naast de dagelijkse voeding. Dagelijks een scheutje omega-3 olie, met EPA- en DHA-vetzuren, uit vette vis zorgt voor o.a. soepele celmembranen, souplesse, een gezonde vacht en huid, en een gezond immuunsysteem.

• Er zijn verschillende tincturen die gebruikt kunnen worden bij weerstandsproblemen, het is echter niet raadzaam om zelf hiermee te experimenteren, vraag daarom altijd advies aan een natuurgeneeskundig therapeut!

Preventieve maatregelen

Er zijn verschillende maatregelen die toegepast kunnen worden om de weerstand en de rest van het lichaam van je dier in balans te houden.

• Titeren
    Het toedienen van een vaccin is een sterke onnatuurlijke stimulatie van het immuunsysteem, omdat deze meestal meerdere subgroepen van ziekteverwekkers en meerdere ziekteverwekkers tegelijk bevatten. Wanneer een vaccin wordt toegediend bij een dier dat herstellende is van een ziekte, kan dit dier een terugval krijgen. Ook kunnen dieren last krijgen van allergische en toxische reacties ten gevolge van de hulpstoffen die de entstof bevat. Dit kan door middel van een bloedtest, titeren genaamd, er wordt gecontroleerd of er nog voldoende antistoffen aanwezig zijn voor de geënte ziekten. Voldoende antistoffen betekent meestal dat je niet hoeft te enten. Meten is weten dus!

• Natuurlijke vlooien- en tekenbehandeling
    Stop! Animal Bodyguard is een mooi alternatief op de chemische vlooien- en tekenmiddelen. Verschillende essentiële en andere plantenoliën creëren een geurscherm om je dier heen, waardoor het lichaam van je dier onaantrekkelijk wordt gemaakt voor de vlooien en teken. Ze houden niet van deze geur, waardoor zij zich minder snel op het lichaam van je dier komen.
  • Stress zoveel mogelijk beperken

Heb je een dier die een weerstanddip heeft, wil je advies en een geschikt behandelplan op maat voor jouw dier? Neem contact op en ik help jou en je dier!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.